Rúnák

https://i0.wp.com/diablo3.hu/wp-content/uploads2/2011/11/d2runes.jpg

A vikingek hite szerint a titkos tanok félszemű istene, Odin ajándékozta nekik ezt az írásformát. A legrégebbi rúnaírásos feliratok kb. 150-ből származnak. A rúna szó gótul titkot, ófelnémet nyelven pedig mormogást, bűvös cselekedetet, feliratot jelent. A rúnafeliratokat legtöbbször kardok pengéjébe, ékszerekbe, serlegekbe és más használati tárgyakba, illetve sziklákba vésve találjuk (legismertebb a Kylver kő, Gotlandban, Svédország). A keresztény vallás felvételével a rúnákat a latin ábécé rendszerint leváltotta, úgy 700-ban Közép-Európában, majd 1100 körül Skandináviában is. Akárhogyan is, a rúnaírás az utóbbi területen bizonyos célokra még sokkal tovább fennmaradt; legtovább Svédország bizonyos tájain, ahol még a XX. században is használták (dekorációs célokra).

Az Idősebb Futhark a skandináv

nyelvek ősének, az óészaki nyelvek (urnordiskurnordiska) a leírására szolgált. Huszonnégy rúnából áll, amelyeket gyakran háromszor nyolcas sorokba rendezve ábrázolunk, utalva a skandináv klánokra (ætt). A legkorábbi ismert, betűrendbe állított teljes készlet körülbelül Kr. u. 400-ból származik; ez a híres gotlandi Kyvler-kő.

runa

Nagyon valószínű, hogy minden rúnának saját neve volt, az általuk jelölt hangnak megfelelően választva. Azonban az Idősebb Futhark rúnáinak neveire nincsen közvetlen bizonyíték. Azok jelenleg ógermán rekonstukciók, alapjuk a későbbi, leszármazott rúna ábécékben szereplő rúnák (a rúnaversek nyomán) és a gót ábécé betűinek nevei.
Fehu

a rúnák jelentése /Fehu
Fehu (marha):
Gazdagság, pénz, vagyon, anyagi és pénzügyi szükségletek, eredmények, előremenetel, önbecsülés, ego, karma
Fonetikai megfelelője: f
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Freyr, Brisingamen, Gullveig, Dwarfs, Sigurd és Otter aranyaFehu a mindennapi életünk valósága és katalizátor is egyben, mely felhívja a figyelmünket arra, ami a hétköznapi világon túl található. Fehu az otthonunk, ahová hosszú vándorlás után jólesik megérkezni és átadni magunkat az otthon, a család és a kellemes munka egyszerű örömének. Óz birodalma érdekes hely, de egy idő után visszavágyunk Kansasba.
Fehu arra emlékeztet minket, hogy biztonságos anyagi helyzetet kell teremteni magunknak, mielőtt bármilyen spirituális útra vállalkozunk. Először mindannyiunknak életünk földi valóságával kell szembenéznünk, igaz, sokan nem is lépnek túl ezen soha. Sokféle módja volt annak, hogy olyan domesztikáltak lettünk, mint a szarvasmarha, úgy éltünk, hogy nem gondolkoztunk körülményeinken, nem érdekelt semmi, ami a hétköznapjainkon túl lehet. Az első lépés ebből a helyzetből kitörni, ha egy pillanatra meglátjuk, ami lehetséges, anélkül, hogy firtatni kezdenénk, milyen biztonságot veszíthetünk el, ha belevágunk.
Uruz

Uruz
Uruz (őstulok):
szenvedély, életerő, ösztön, zabolátlanság, szexualitás, termékenység, tudattalan, ősi elme, irracionalitás, sámánisztikus tapasztalat, beavatási rítus
Fonetikai megfelelője: uHOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Ullr, Loki, Odin (mint sámán)A mamut egy vadmarhafajta, hasonló a bölényhez, ami egykor benépesítette egész Európát, de valamikor a XVII. század körül teljesen kihalt. Valamivel kisebb lehetett az elefántnál, majd kétméteres agyarai voltak, a germánok ebből készítettek maguknak ivószarut. Neolitkori barlangokban találtak mamutábrázolásokat, és a mamutvadászat valószínűleg épp olyan nagy jelentőségű lehetett, mint a férfivá avatás rituáléja. A mamut a zabolátlan vadállat jelképe, ellentétben a domesztikálódott szarvasmarhával, amit a fehu képvisel.Uruz a szent vadászat istenének és sámánjának a rúnája. Ahogy az ember élte hétköznapi életét, napról napra, a fehu szerint, első felismerése a természetben jelenvaló istenségre vonatkozott, és első kísérlete az istenség megragadására a szimpatikus mágia segítségével történt. Haláltudatot és halandóságunk tudatát is jelenti, és ez valóban megkülönbözteti az emberiséget az állatoktól. E rúna energiája nyers, hatalmas és határozottan férfias, olyan értelemben, mint az eredeti tiszta, elementáris tűz. Az a fiú, aki megölt egy mamutot, férfivá érett, és így beavatást nyert a misztériumok első szintjébe – megszerezte annak tudását, hogy az élet forrása a halál.
Thurisaz / Thorn

Thurisaz
Thurisaz / Thorn (tüske):
nehézség, fájdalmas esemény, tanulság, tudás, betekintés, koncentrálás
Fonetikai megfelelője: thHOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK: a Fagyóriások, LokiThurisaz az első “kedvezőtlen” rúna. Ez nem feltétlenül valami pusztító dolgot jelent , hanem utunk során erősödnünk és tanulnunk kell. Tudod, a mesehősöknek is szükségük van sárkányra vagy óriásra, akivel megküzdhetnek!E rúna leckéje: “tanulj meg tűrni”, ez nemcsak szó szerint értendő, hanem a szó bibliai értelmében “engedni” – engedni a végzet beteljesülését ha kell, elfogadni az élet által ránk mért tapasztalásokat. Ami első pillantásra rossz, pusztító történésnek tűnhet, fontos tanítást hordozhat magában. Az óriás talán démoni és pusztító, de változást hoz és esetleg kijelöl egy új korszakhoz vezető utat.
Ansuz / Ansur

Ansuz
Ansuz / Ansur (isten):
vezető, testi-lelki egyensúly, igazság, sámán, tisztánlátó
Fonetikai megfelelője: a
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Odin
Ez a rúna thurisaz tanításával és tapasztalatával csillapítja uruz ösztönös ősenergiáját. Ezek az elemek Odin személyében egyesülnek, aki vezér és sámán is egyben – egy személyben a bölcsesség és háború istene. Ugyanakkor sámán is, aki nyolclábú lován, a Slepiniren vágtat a világok között
Ansuz kiegyensúlyozott rúna. Akárcsak a fehunál, az útnak ezen a pontján is sokan megállnak és nem lépnek tovább. Világi és mágikus hatalmat is jelent egyben, és ez a hatalom egészen csábító lehet. Odin megtanulta az első h´rom rúna leckéjét, ezáltal elnyerte a bölcs kormányzás tudományát, de ez valójában csak egy új kezdet. Csak ideiglenes hatalomhoz jutott, és még csak kevés eszköz van a birtokában ahhoz, hogy spirituális tökéletesedését elérje.
Bizonyos mértékig hiányzik ebből a rúnából a megértés és a rálátás. Odin magasan a világ fölött ül, lefelé néz és döntéseket hoz, de még nincs meg benne az a képesség, hogy érdeklődjön az emberiség iránt és megértse őket vagy saját magát. Ahhoz, hogy valóban nagy vezető legyen belőle, még érzelmi kapcsolatra is szüksége van.
Raido

Raido
Raido (kerék, utazás):
Fonetikai megfelelője: r
utazás, vándorlás, változás, végzet, keresés, fejlődés, előrehaladás, életleckék
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
a Nornák, Sigurd utazásaRaiðo az ember életútját jelenti, és azt, hogyan kapcsolódnak össze és hatnak egymásra a többiek útjaival. A skandináv mitológiában ezeket az utakat a sors fonalaként látják, a Nornák irányítása alatt. A nornák három nővér, akik az Yggdrasil gyökerének közelében élnek, és a Wyrd forrásának vizével locsolják azt. Õk fonják az istenek és emberek sorsának fonalát is, ezt fontos tudnunk a rúnikus jóslás és mágia mechanizmusának megértéséhez.
A kapcsolatoknak ezekből a sorsfonalakból szőtt teljes hálózatát szövetként, hálóként képzelték el. Minden lehetséges találkozás egy új kapcsolódást hoz létre a szövetben, és ha meghúzol egy szálat, azzal az egész rendszert megváltoztatod. Az emberek általában ennek egyáltalán nincsenek tudatában, de ha te tudatosan megfigyeled a téged körülvevő szövetmintákat, fel tudod ismerni és követni tudod a katalitikus eseményeket, amik látszólag véletlenül visszavezethetők fehura. Ily módon könnyebben rátalálhatunk saját utunkra vándorlásunk közben, segítségével tisztán levonhatjuk e lecke tanulságait. Máskülönben megzavarodhatunk és utunk félbeszakad, halál vár ránk.
Raiðo arra emlékeztet minket, hogy bár látszólag célhoz értünk ansuzban, az élet folytatódik, változásokat hoz, és folytatnunk kell utunkat. Lehet, hogy odajutunk, ahonnan indultunk, de egy magasabb szinten és jobb rálátással. Az utazás valójában sohasem ér véget.
Kaunaz / Ken

Kaunaz
Kaunaz / Ken (fáklya, fény):
bölcsesség, éleselméjűség, problémamegoldás, kreativitás, inspiráció, megvilágosodás
Fonetikai megfelelője: k
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Mimir, a törpék, MuspellheimA skót ‘ken’ szó modern jelentése: tud, megért, és eszerint kell értelmeznünk ezt a rúnát. Napjainkban gyakran összekapcsolják a fény, inspiráció és tudás fogalmait, úgymint “megvilágosodás”, “rávilágítás a problémára”, sőt, ha valakinek van egy jó ötlete, ezt olyan képpel szokták kifejezni, hogy villanykörte gyullad ki a feje fölött. A fénygyújtás láthatóvá teszi a láthatatlant.
A thurisaz által elnyert bölcsességgel ellentétben kenaz csak azt teszi lehetővé számunkra, hogy e tudás morzsáit és darabkáit összeszedhessük, épp csak annyit, amennyire szükségünk van, általában amennyit az istenség jónak lát. Ez a tudás többnyire váratlan sugallat formájában jön el hozzánk és egyszer csak rátalálunk az addig rejtett válaszra. A bölcsességnek ez a formája leginkább az agy jobb féltekéjével áll kapcsolatban, mert nem tudatos erőfeszítés eredménye (ami a bal agyféltekéhez tartozik), hanem inkább passzív nyitottságunkon keresztül áramlik hozzánk.
Így ez a nőiesebb elem is hozzáadódik az utazó tapasztalatához.
Fényt hozni a sötétségbe, ez is kreatív tevékenység. Gondoljunk csak megint a fáklyahordozó ember képére, aki a tűz és a levegő férfi-elemeit képviseli, aki belép a föld és a víz női birodalmába, és átjárja azt. A férfias és nőies elemek összekapcsolódása új ideákat teremt. Ide tartozik az a tevékenység is, amikor a tüzet azzal a céllal alkalmazzák, hogy segítségével meglágyuljon, formázható legyen az anyag – azaz a kovácsmesterség.
Gebo / Geofu

Gebo
Gebo / Geofu(ajándék)
ajándék, felajánlás, kapcsolat, szeretet, szerelem, házasság, partnerkapcsolat, nagylelkűség, váratlan jó szerencse
Fonetikai megfelelője: g
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Sigurd & Brünhilda; Aesir és a Vanir szövetségGebo a kapcsolatteremtés rúnája, elsősorban az emberek közti kapcsolatoké. Egészen idáig magányos utazók voltunk. Ez a rúna azokat a helyeket jelenti, ahol a mi utunk kereszteződik másokéval, és lehetővé teszi számunkra, hogy tudatos kapcsolatokat kezdjünk kialakítani. Az így kialakított kapcsolatokat ajándékváltás erősíti meg és szentesíti.
Az esküt vagy szövetséget jelképező ajándékváltás alkalmazása õsi szokás. Amikor egy uraság biztos akart lenni valamelyik alattvalója hűségében, megajándékozta őt, ezáltal lekötelezettjévé vált. A szerelmesek is ajándékot váltanak, leginkább gyűrűt, ami szintén kettejük szövetségét szimbolizálja. Eredetileg csak a férfi adott gyűrűt a házasságban, ennek ugyanaz volt az oka, mint hogy az uraság megajándékozta vazallusát, de manapság általában egyenrangúbb az egyezség. Az isteneknek adott áldozatok és felajánlások többnyire ugyanezt a jelentést hordozzák, az áldozattevő hűségét fejezik ki istenei iránt. Az ajándékadásban jelen van a tartozás tényének elfogadása is, de annak tudatában, hogy azt sosem fogják visszafizetni. Ez az egyensúlytalanság alakítja ki a szövetséget.
Wunjo / Wynn

Wunjo
Wunjo / Wynn (kényelem, dicsőség):
siker, teljesítmény elismerése, díjazás, öröm, áldás, eredményesség, elégedettség
Fonetikai megfelelője: w
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Baldr, AsgardWunjo az első nemzetség utolsó rúnája, így egy ciklus végét és a következő kezdetét is jelenti egyben. Igen pozitív, stabil rúna, és ez is olyan hely, ahol sokan elakadnak útjuk során. A keresztény költők szerint ez a mennyország, de valójában sokkal inkább megfelel a pogány Valhallának, mert ez a különös éden nem állandó.
Wunjo dicsősége is illúzió, akárcsak fehu gazdagsága. Csak egy szintet fejezünk be sikeresen, és még igen sok leckét kell megtanulnunk. Most azonban méltán ülhetünk le megpihenni, újratölteni elemeinket, felkészülni az utazás folytatására. Perspektívát is nyújt nekünk ez az állomás, visszanézhetünk az eddig megtett útra és előretekinthetünk további utunkra. Wunjo bepillantást enged a lehetséges birodalmába, de ha túl korán akarjuk elérni és megkaparintani, eltűnik ujjaink között, mint a Grál.
Hagalaz / Hagall

Hagalaz
Hagalaz / Hagall(zápor, eső):
váratlan veszteség, megpróbáltatás, pusztulás, betegség, megtisztulás, próbatétel, karmikus lecke, drasztikus változás
Fonetikai megfelelője: h
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Ragnarök, Loki, FagyóriásokA régi dolgok pusztulása nélkülözhetetlen az új fejlődéséhez, ezt tartalmazza Ragnarök ősi skandináv mítosza is. Mindezt figyelembe kell vennünk, ha meg akarjuk érteni ezt a rúnát. Érdekes, hogy hagalaz sowulo (a tűz) és isa (a jég) között helyezkedik el. Ez a skandináv teremtésmítoszra és a két elem közt feszülő teremtő lehetőségre emlékeztet minket, még akkor is, ha találkozásuk első látásra pusztítónak tűnhet. Akárcsak a Tarot-ban a Torony, hagalaz is csak abban az esetben negatív rúna, ha annak vesszük, és ha figyelmen kívül hagyjuk tanítását. A második nemzetség kezdőrúnája, kezdetet és véget egyaránt jelképez, felráz minket wunjo biztonságából és elégedett nyugalmából. Amikor úgy érzed, hogy túl jól mennek a dolgaid, biztos lehetsz abban, hogy hamarosan egy egészséges, jó nagy puffanást várhatsz a Sorstól, csak figyelj erősen.
Az efféle, istenektől eredő “ébresztők” végigkísérik egész életünket, ám gyakran félreértjük ezeket, mintha valami képzelt bűnünkre adott isteni büntetés lenne, holott valójában csak arra szolgál, hogy újra ráirányítsa figyelmünket életünk folytonosan ismétlődő rossz beidegződéseire. Sajnos ezek az esettípusok egyre súlyosabb és súlyosabb formában ismétlődnek mindaddig, amíg meg nem tanuljuk a leckét, és meg nem törik a rossz beidegződési minta.Például ha valaki nem tudja megtörni egy bizonyos embertípus iránti függőségét, mindig olyan kapcsolatokban fogja találni magát, ahol újra meg újra, egyre katasztrofálisabb végkifejletbe sodródik társával együtt, egészen addig, míg fel nem ismeri a beidegződött rossz mintát, amiből az egész helyzet ered, és akaratával meg nem töri.
Nauthiz / Nied

Nauthiz
Nauthiz / Nied(szükség, kényszer, szenvedés):
ínség, nehézség, felelõsség, elégedetlenség, akadály, frusztráció
Fonetikai megfelelője: n
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Freyr és Gurd, Otter aranyaAmennyiben hagalaz “repülő merőkanál”, nauþiz az üres csésze. Finom, gyöngéd figyelmeztetés, hogy semmi sem úgy történik, ahogy kéne. Az élet mintegy kizökken, és úgy tűnik, semmi sem sikerül. Nem számít, mennyid van, úgysem elég sosem, mindig valami több, valami jobb után vágyódunk. Pozitív oldalról nézve, ez a kielégítetlenség az, ami kizökkenthet minket wunjo relatív biztonságából, és a változás felé ösztökél.
Nauþiz a vágyak és a vagyontárgyak közti egyensúlytalanságot jelképezi. Hatással lesz utazásodra, ahogyan megoldod ezt a helyzetet, de az egyensúlytalanság tudatosítása önmagában véve is megvilágosító erejű lehet. Arra késztet, hogy alaposabban megvizsgáld és esetleg átfogalmazd értékrendedet és prioritásaidat, valamint visszakényszerít boldogulásod útjára.
Talán Joseph Campbell mitológus fejezte ki legjobban, amikor azt mondta: “Kövessük üdvösségünket”, más szavakkal: ha olyan dolgokkal foglalkozunk, amik a legtöbb örömet szerzik nekünk és elégedettséggel töltenek el, akkor biztosak lehetünk abban, hogy spirituálisan helyes úton járunk. Nauþiz segít megtenni az első lépést ezen az úton, azáltal, hogy tudatja velünk: eltévedtünk.
Isa / Is

Isa
Isa / Is(jég):
tétlenség, blokkolt állapot, stagnálás, lehetőség, türelem, elmélkedés, visszavonulás, nyugalom
Fonetikai megfelelője: i
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Auðumla, NifelheimA modern szimbolizmusban a tűz általában férfi-elem, a jég (vagy föld) nõi, de nem tudjuk, vajon a skandinávok is osztották-e ezt a nézetet. Egy biztos, a jég mindennapos életük állandó tényezője volt. Szinte egész éven át fenyegette termésüket és hajóikat, ugyanakkor a teremtés szimbóluma is volt, amiből mindenfajta élet eredhet.
Valamit sejtetni enged a skandináv gondolkozásból, hogy felismerték annak szükségszerűségét: hozzá kell kapcsolódniuk egy ilyen látszólag pusztító elemhez az élet fenntartására. A tűz, jóllehet, meleg és kellemes, azonban ellensúlyozni kell a tél hidegével, ahogyan a születést ellensúlyozza a halál. Lám, még az alvás során történő kis meghalás is nélkülözhetetlen szellemi és testi jólétünkhöz.
Isa magában foglalja mindezeket az elgondolásokat, de elsősorban az aktivitást megelőző nyugalmi periódust jelenti, és önmagában formálja azt az anyagot, melyből az élet keletkezik. Isa olyan anyag, mely önmagában élettelen, de energiával egyesülve csillagok anyagává változott. Isa a mozdulatlan forma, ami hatással volt az ellenállhatatlan erőre. A skandinávok sokféleképp előrejelezték Einstein elméletét a világ keletkezéséről, felismerték, hogy a világon mindenben benne van a tűz és a jég (energia és anyag) egyaránt, és hogy kettejük kapcsolata határozza meg az életfolyamatokat.
Jera

Jera
Jera (év, bőség, lándzsa):
változás, fordulat, jutalom, mozgás, termelékenység, elkerülhetetlen fejlődés
Fonetikai megfelelője: j
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Sif, Thor, Freyr, GranniManapság, amikor központi fűtéssel fűtünk és februárban is narancsot ehetünk, nehéz elképzelni, hogy valaha mennyire szoros kötelékben éltek az emberek az évszakokkal, legfőképpen a távoli északi éghajlaton. Az évszakok változásai nemcsak az időjárást befolyásolták, hanem a napi aktivitásra és az emberek étrendjére is hatással voltak. Az állandó változás volt a normális, és a kérdés nem az volt, hogy harcolni kell-e ez ellen, hanem hogy hogyan lehet ráhangolódni. Az ókori (esetleg némelyik mai) földműveseknek nem kellett naptárba nézni ahhoz, hogy tudják, mikor kell vetni, nem kellett meteorológiai előrejelzést hallgatniuk ahhoz, hogy tudják, mikor várható havazás. Az évszakok változásai a vérükbe, csontjaikba ivódtak, és egész létük attól függött, mennyire képesek elfogadni a változásokat.
Jera úgy következik Isa után, mint ahogy tél után tavasz jön. A jég fagyos állandóságát az évkerék fordulása töri meg, és minden újra mozgásba lendül, az örök törvény szerint. Most kitörhetünk a “negatív” rúnák egész rendszeréből, amikkel a második nemzetség kezdődött. Ezt sem a jég elleni harccal vagy elmeneküléssel , sem pedig a sors méltánytalansága fölötti siránkozással nem vihetjük véghez, csakis azzal, ha tanulunk azok tapasztalataiból, majd egyszerűen kivárjuk az elkerülhetetlen olvadást. Jera az áldozati bor – az életet hozó ellentétekhez való kapcsolódás terméke. Viharok jöhetnek és mehetnek, de a nap mindig a helyén marad és az élet általában véve egészen jó. Élvezd, amíg élvezheted.
Eihwaz / Yr

Eihwaz
Eihwaz / Yr(tiszafa):
változás, beavatás, szembesülés félelmeinkkel, fordulópont, halál, átalakulás
Fonetikai megfelelője: ei
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Hel, YggdrasilA tiszafa időtlen idők óta elválaszthatatlan a rúnáktól, mágiától és a haláltól, Észak- és Nyugat-Európában egyaránt. Számos oka van ennek az õsi kapcsolatnak, de alapvetően abból ered, hogy a tiszafa örökzöld növény, ami a téli halál idején is megtartja zöld színét, és mert piros bogyói az élet vérét jelképezik. A tiszafa különösen hosszú életű, ezáltal szinte “halhatatlan”. Már a kelták kora előtt is nagy tisztelet övezte, és ez a keresztény korban is folytatódott.
Eihwaz a fuþark tizenharmadik rúnája, és az ábécé közepét jelzi. (Érdekes, hogy a Tarot-ban a Halál kártyája is a tizenharmadik lap). Ez a rúna fordulópontot jelöl a rúnikus utazás során, és a beavatási folyamat átalakulását mutatja. Az átmenet minden rítusában, különösen azokban, melyek a felnőtté váláshoz kötődnek, jelen van a halál szimbolizmusa – az az elgondolás, hogy az egyénnek formálisan “meg kell halnia” és egy új personának kell születnie.
Eihwaz az átjáró, amin keresztül be kell lépnünk Hel birodalmába, hogy elnyerjük a halandóságunkról szóló tudást és ennek elfogadását, valamint azokat a misztériumokat, amiket csak a Halál Sötét Asszonyától tanulhatunk meg. A folyamat valóban ijesztő, de keresztül kell mennünk rajta, hogy szembesüljünk legmélyebb félelmeinkkel, majd egyfajta bölcsességgel fogunk belőle kiemelkedni, amit megtanítanak nekünk, ám meg is kell tapasztalnunk. Eihwaz a bölcsességhez vezető kapu, élet (jera) és újjászületés (perþ) közt helyezkedik el.
Pertho / Peorth

Pertho
Pertho / Peorth (konkrét jelentése máig titok)
újjászületés, misztérium, mágia, jóslás, termékenység, szexualitás, új kezdet, prófécia
Fonetikai megfelelője: p
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Freya, AngrbodePerþ aktuális értelmezése mindig is ellentétes véleményeket szült a rúnakutatók körében. A problémát az okozza, hogy a szó elsőhangja, a “P” az ógermán nyelvben másutt nem fordul elő, ez vezetett ahhoz a feltételezéshez, hogy a szó más nyelvből átvett jövevényszó. Az óangol rúnaversből arra lehet következtetni, hogy mindenképp valami játék tartozékát jelentette, a sakk gyalogfigurája vagy kockavető pohár lehetett. A kockavető pohár jelentés különösen érdekes, mert nemcsak a rúna alakjához illik, hanem azt is sugallja, hogy eredetileg a rúnákat is ilyenben tarthatták. A perþ másik értelmezése a szláv “pizda” szóból ered, ami vulvát jelent. Ez a jelentés (bár homályos és valószínűtlen) beleillik a rúnafejlődés menetébe, amennyiben a halált követő újjászületést szimbolizálja. Mint az Istennő méhének jelképe, ugyanazt a titokzatos és rejtett értelmet hordozza, mint a “kockavető pohár”, szó szerinti “vulva”-értelemben azonban olyan erős, nőies, szexuális többletet ad uruzhoz, ami egyébként hiányzik a fuþarkból.Akárhogy is értelmezzük perþet (és ismétlem: valójában senki nem tudja biztosan a jelentését), mindenképpen egy olyan edényt szimbolizál alapvetően, ami táplál és “szül”, mélyében olyan misztériumok titkait tartja elrejtve, melyek csak a halál beavatása után kerülhetnek napvilágra. A rúna szorosan kapcsolódik a sorsfelfogáshoz, vagyis már születésünk pillanatában eldől, milyen lesz az út, amelyen járunk, függetlenül attól, hogy miket teszünk utunk során. Ha megszülettünk, döntenünk kell: vakon követjük az okok és következmények, hatás és ellenhatás láncolatát végig az utunk során, vagy megpróbáljuk megérteni a számunkra fontos leckék tanítását a rúnák vagy más segédeszközök segítségével. Perþ ennek a folyamatnak a kezdete és beteljesítésének eszköze.
Algiz / Eolh

Algiz
Algiz / Eolh(védelem):
védelem, közreműködés, védelem, figyelmeztetés, támogatás, mentor, etikai dilemma
Fonetikai megfelelője: x, z
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Heimdall, GjallerhornHeimdall érdekes és rejtélyes alakja a skandináv mitológiának, és algiz rúnája jut róla eszembe, mert az õ szerepe is védő, őrző. Ő a világok határmezsgyéit elválasztó kapu õre, aki minden belépőre és távozóra felügyel. Leginkább híres szarváról ismert, de kardja is fontos a rúna megértéséhez. Snorri említi, hogy a kard költői elnevezése “Heimdall feje”, a fej költői neve pedig “Heimdall kardja”. Ez különösen fontos, ha tekintetbe vesszük hozzá azt is, hogy nevének egyik változata, a “Heimdali” kost jelent. A kos képén keresztül a kard és a szarv egyaránt ugyanazon kép különböző részei. Mindkettő (akárcsak a szarvasagancs) a hatalom jelképe, ami helyzettől függően támadásra és védekezésre is felhasználható.
Utazásunk során már átjutottunk halálon és újjászületésen, most pedig, mielőtt visszatérünk saját világunkba, szembe kell néznünk a Kapu Őrével. Ő az, aki arra figyelmeztet minket, hogy bölcsen éljünk újonnan megszerzett hatalmunkkal. Többé nem érhetjük be saját személyes fejlődésünkkel, hanem tudatában kell lennünk, hogy másokra is hatással vagyunk. Válságos fordulópont, ahol döntenünk kell: az etikai normák elfogadását választjuk-e, vagy nem törődünk azzal, hogy másokra is hatunk, csak saját boldogulásunkkal foglalkozunk. Kard van tehát a kezünkben, és el kell dönteni, támadásra vagy védekezésre fogjuk-e felhasználni.
Sowulo / Sigel

Sowulo
Sowulo / Sigel(Nap):
siker, pozitív energia, növekedés, hatalom, aktivitás, termékenység, egészség
Fonetikai megfelelője: s
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
SunnaA világ minden vallásában szentnek tartották a Napot. Fénye és melege az életet és növekedést jelenti, mindent, ami jó. Az északi kozmológia úgy írja le a napot, hogy kocsival megy körbe az égen, amit egy nagy farkas húz, ezt Ragnarok elnyeli. Az indoeurópai pogányok körében a napot lóval társították, gyakran úgy jelenítették meg, hogy lovasszekéren járja körbe az eget. Mindkettő élet- és termékenység-szimbólum, férfias jellegűek, ámbár egy skandináv mítosz szerint egy leány vezeti a szekeret. A swastika vagy napkerék a neolit-kor óta ismert állandóan visszatérő motívum, Európa- és Ázsia szerte előfordul sziklarajzokon. A nap rúnája maga is e jelkép variációja, mozgást és energiát sugároz.
Sowulo a második nemzetség végét jelzi, és akárcsak wunjo, ez is sikert és dicsőséget reprezentál. Ám a Valhalla nyugalmával és ellazulásával szemben a nap igencsak aktív szimbólum. Sikeresen eljutottunk a nemzetség végéig, pozitív eredménnyel zártuk le, de ez esetben teljesen tisztában vagyunk az univerzum változékony és mulandó természetével. Láthatjuk a farkas nyomát, és tudjuk, hogy folytatnunk kell utunkat. Most nem kell kizökkennünk biztonságos helyzetünkből, hanem magunktól kell az indulást választanunk, hogy folytathassuk utunkat.
Teiwaz / Tyr

Teiwaz
Teiwaz / Tyr (Tyr a háború istenének rúnája):
kötelesség, fegyelem, felelősség, önfeláldozás, konfliktus, erő, sebesülés, testiség, hadi út
Fonetikai megfelelője: t
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Tyr és a Fenrir farkas, Odin megpróbáltatásaAhogyan a második nemzetség hagalaz megtisztító erejű pusztulásával kezdődött, ugyanígy a harmadik is veszteséggel indul. Ám ezt az istenek rótták ki ránk, fejlődésünk érdekében le kell mondanunk mindarról, ami nem létfontosságú ehhez. Másrészről pedig teiwaz önkéntes áldozatot jelent, olyasvalakiét, aki pontosan tisztában van azzal, miről mond le és miért.
Tyr a kezét áldozta Fenris farkasért, és jelentős az istenek pantheonjában, akik nem éppen kötelességtudatukról és etikai felelősségérzetükről voltak híresek. Az egyik legősibb skandináv istenként tisztelték, Skandináviában bronzkori sziklarajz örökíti meg az egykezű harcos alakját – és eredetileg valószínűleg Odinnál is jelentősebb volt. Tyr rúnája a fuþark egyik legrégibb eleme, a legkorábbi bronzkori sziklarajzok óta gyakorlatilag változatlan formában maradt fönn. Az összes, az istenhez kapcsolódó tulajdonságot képviseli: erőt, heroizmust, kötelességet és felelősséget. Ugyanakkor mélyebb misztériumot is rejt – a sebesült istenét. Akárcsak þurisaz, úgy teiwaz szenvedése is összpontosítja a figyelmet és erősíti a fegyelmet. Ebben a esetben azonban tudatosabb a hatás és nagyobb jelentőségű a sebesülés. Uruz konfrontálódott és szövetséget kötött, teiwaz és hagalaz tanítása beteljesült. Ez a harcos útja.
Berkana / Beorc

Berkana
Berkana / Beorc(nyírfa):
termékenység, egészség, új kezdet, növekedés, fogantatás, bőség, megtisztulás
Fonetikai megfelelője: b
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Frigg, IdunnaA nyírfa alapvetően termékenység-szimbólum. Számtalan példát sorolhatunk az európai néphagyományból, miszerint a nyírfavesszők jólétet hoznak és elősegítik a teherbeesést. Az angliai Cheshire-ben a legények kedvesük ajtajára szegezték a nyírfagallyakat a majális ünnepen, istállókba, házakba helyezték el, hogy elősegítse a termékenységet. Európában ugyanilyen céllal megvesszőzték a legényeket, leányokat és a nyájat. A boszorkányokról azt tartották, hogy nyírfaseprűjükön lovagolnak, ennek az elképzelésnek valószínűleg egy termékenységi rítus az alapja, ahol a táncosok seprűvel “lovagoltak” a földeken, és ugrásuk magassága határozta meg, mekkorára fog nőni a következő évi gabonatermés.
Ha teiwaz alapvetően férfimisztérium, akkor berkana mindenképpen a nőket illeti, mert az anya, a gyógyító asszony és a bába útját jelenti, akik új életet varázsolnak elő a halál után, ahogyan a nyírfa is kihajtja elsõ leveleit a tél után. Tyr a halállal való szembenézés miatt sebesül meg, Berkana sebe viszont a menstruációs vér, megpróbáltatása pedig a gyermekszülés. A nyírfa bőséget hoz és mindent ígér, táplálással, tisztítással és együttérzéssel pedig gyógyítani is tud.
Ehwaz / Eoh

Ehwaz
Ehwaz / Eoh (ló):
szállítás, mozdulat, részvétel, energia, erő, kommunikáció, akarat, nyugtalanság
Fonetikai megfelelője: e
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Sleipnir, Freya tollas köpönyegeA ló szinte minden kultúrában és minden korban az erő, a hatalom szimbóluma. Gyakori az az elképzelés, hogy ló húzza a Napot az égen. Erős, gyors és megbízható, ember és ló közt különleges kapcsolat áll fönn. A ló teszi lehetővé, hogy olyan feladatokat is el tudjunk végezni, amik amúgy meghaladnák erőnket, és hogy olyan távolságokra eljussunk, ahová nélkülük nem tudnánk. A kanca termékenységet jelképez, a csődör pedig a férfiasság és a nyers erő szimbóluma. A ló olyan állat, aki sohasem veszítette el hatalmát, a háziasítás során sem.
Ehwaz is energiát és mozgást jelent, akárcsak párja, a Nap. Ez esetben azonban figyelembe kell venni az erőforrást is. Ez nemcsak egy személytelen energiaforrás, hanem élő, lélegző dolog, aminek szükségletei és vágyai is vannak, melyek nem hagyhatók figyelmen kívül, és nem tehetjük rabszolgánkká. Ezt az erőt algiznál adta meg az istenség, és e rúna arra az eskünkre emlékeztet minket, hogy ezt a hatalmat csakis segítésre használhatjuk, sohasem ártó szándékkal. Akárcsak a kétélű kard, a ló is hatalmas erejű “eszköz” és óvatos bánásmódot igényel, nehogy nekünk vagy másoknak bajt okozzon. Nagy a kísértés, hogy meggondolatlanul vágtassunk rajta nyílegyenesen, de megvan a kockázata, hogy örökre elveszítjük ezt a hatalmat. Ez az az egyensúly, amit meg kell valósítanunk a tiszta mágia útján.
Mannaz / Mann

Mannaz
Mannaz / Mann(ember):
önmagunk, család, közösség, kapcsolatok, társadalmi hovatartozás
Fonetikai megfelelője: m
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Ask és Embla, MidgardNagyon tág értelemben mannaz az egész emberiséget képviseli, így tehát Midgard teljes birodalmát is. Gyakorlatiasabb megközelítésben azokra vonatkozik, akikkel személyes kapcsolatban állunk, legszűkebb családi körünktől kezdve barátainkat és szélesebb környezetünket jelenti, arra emlékeztet minket, hogy társadalmi lények vagyunk. Az istenekkel (Ymirrel) és a természettel (a két fával) való kapcsolatunkat is jelenti. Benne van ehwaz nyers energiája, amit társadalmi tudatunk irányít és emlékeztet minket mindarra, amit cselekedeteink mágikus és világi értelemben egyaránt befolyásolnak.
A rúna önmagában gyfuhoz hasonlít, ahogyan összekapcsolódnak bennük a maszkulin és feminin elemek, de annál sokkal teljesebb. Ez az emberi kapcsolatok egész hálózatát jelenti, önmagunkkal a középpontban, a raiðo során megtapasztalt sorshálót tükrözve. Miközben azonban raiðo hálója többé-kevésbé állandó volt, ez változékony és eleven. Múlt és jelen, férfi és nő, önmagunk és mások – mindezek az ellentétek itt egymáshoz kapcsolódnak és egészet képeznek. Mannaz az otthonunk, és mindazok érdekében szól, akiknek az életére hatással vagyunk, amikor a rúnáktól kapott adományokkal élünk.
Laguz / Lagu

Laguz
Laguz / Lagu (víz):
érzelmek, félelmek, tudattalan, rejtett dolgok, kinyilatkoztatás, intuíció, tanácskozás
Fonetikai megfelelője: l
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Njord, Midgard KígyóA legtöbb ember igen kellemes fogalmakat társít a vízhez: – békesség, szeretet, könyörület, intuíció és általában az érzelmek. Ne felejtsük el azonban, hogy az északi népek számára a víz elsősorban a tengert jelentette, a tenger pedig rettenetes, kiszámíthatatlan hely, Midgard kígyó otthona és hajósok ezreinek hullámsírja. Laguz tehát a víz elem világosabb és sötétebb oldalát is jelenti egyben. A sötétségtől, hidegtől és a bensőnk mélyén tudattalanul rejtező összes ijesztő dologtól való elemi félelmünkre utal.
Akárcsak eihwaz, ami arra sarkallja az utazót, hogy bátran nézzen szembe halandóságával, laguz megvizsgáltatja velünk önmagunk és viselkedésünk rejtett gyökereit, és lehetővé teszi számunkra, hogy változtassunk azokon az aspektusokon, amik spirituális fejlődésünk útjában állnak. Eihwaz tapasztalása és bölcsessége valamint az azt követő rúnák felkészítették az utazót arra, hogy képes legyen szembenézni a sötét oldallal (amit laguz képvisel), és hogy elfogadja azt, mint önmagába integrált részt. Laguz arra is felkészíti az egyént, hogy az önvizsgálati folyamat során képessé váljon arra, hogy másokat is hasonlóképpen segítsen, jobban együtt tudjon velük érezni, megossza velük saját tapasztalatait. Egyebek között ez is hozzájárul ahhoz, hogy e rúna spirituális tanácsadónk legyen.
Inguz / Ing

Inguz
Inguz / Ing(a hős Ing rúnája; termékenység):
munka, termelékenység, adomány, alaposság, egyensúly, kapcsolat a földdel
Fonetikai megfelelője: ng
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Freyr / Ing, Nerthus, Thor, a VanirIng Freyr dán-angolszász megfelelője, a földművelés és a termékenység istennője. A földművelés az emberiség egyik első kísérlete arra, hogy környezetét ellenőrzése alá vonja. Ezért a pogány agrárközösségekben a gabona, az állatok és az emberek termékenysége mindig is elsődleges jelentőségű volt és vallási szempontból központi helyen állt. A legkorábbi sumér utalások és a mai brit népszokások egyaránt azt mutatják, hogy a történelem során mindig mindent megtettek az emberek a jó termés biztosításáért.
A nyugati társadalmak legnagyobb többsége minden kapcsolatát elvesztette a földdel és a dolgok növekedésének folyamatával. Ez az elszakadás katasztrofális spirtituális következményekkel járt, mert az emberek többnyire nehezen tudnak kapcsolatot teremteni az istenséggel pusztán ember alkotta környezetben. A rúna alakja szántóföldhöz hasonlítható, ám igazi jelentősége egyensúlyában rejlik, önmagunk és a négy fő elem / irány közti harmonikus kapcsolatot reprezentálja. Inguz az istenek és a föld közti ősi kapcsolatra emlékeztet bennünket, és újra összeköt (a “religio” szó eredeti értelmében) spirituális természetünkkel az anyagi valóságon túl. A szó legszorosabb értelmében alap-rúna, újra megismerteti velünk a földet és újra összekapcsolja testünket, lelkünket, szellemünket.
Dagaz / Daeg

Dagaz
Dagaz / Daeg(nappal):
boldogság, siker, aktivitás, elégedettség
Fonetikai megfelelője: ‘th’ (mint a ‘this’ szóban)
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Sunna, Baldr, Nerthus, YggdrasilEz a rúna szinte már a harmadik nemzetség végét jelzi, utána már csak oþilával zárul a ciklus. Akárcsak a két előző nemzetség záró rúnái, ðagaz is fénnyel és reménységgel fejezi be a harmadikat. De míg wunjo földi értelemben jelenti a dicsőséget és a napot, égi értelemben kapcsolja össze a két birodalmat, sowulo elvontabb fényét és erejét hozza le a földre, s ezt alkalmazhatjuk hétköznapi életünk során.
A rúna már alakjával is utal erre a fajta kapcsolatra. Gebóra emlékeztet, a maszkulin és feminin egyensúlyára, a négy elemre, ðagaz azonban további kapcsolatokat is hoz létre az ég és a természet birodalma között. Ez is a környezetünk és köztünk létrejövő harmóniát jelképezi, akárcsak inguz, de egy lépéssel továbblép: spirituális környezetünkkel is megteremti a harmonikus kapcsolatot. Összerendezi mind a hat kardinális pontot – a négy égtájat, a mennyei birodalmat fölöttünk, ahol az istenek lakhatnak; és az alattunk levő birodalmat – ahol a természet és a föld szellemei laknak. Mindezeket ðagaz egyensúlyba hozza, integrálja és mindennapi életünk részévé teszi.
Othila / Othel

Othila
Othila / Othel (örökség):
birtok, föld, örökség, otthon, állandóság, hagyaték, szintézis, valahová tartozás érzése
Fonetikai megfelelõje:o
HOZZÁKAPCSOLÓDÓ MÍTOSZOK, ISTENSÉGEK:
Yggdrasil kilenc világaOþilában újra a vagyon és jólét látszólag evilági birodalmában találjuk magunkat, mintha csak az első rúnában, fehuban lennénk. Míg azonban a jószágok inkább ingó, mulandó vagyonnak számítanak, a föld ezzel szemben (ahogy Mr O’Hara mondta) az egyetlen dolog, ami megmarad. Örökségként továbbadható utódainknak, de ami még ennél is fontosabb: azzal, hogy meghatározza, hol vagyunk, meghatározza azt is, kik vagyunk. Egy szó mint száz, a föld az otthonunk.
E rúna a hetedik kardinális ponthoz juttat el minket: a középponthoz. Itt fut össze Midgard és Asgard, ez önmagunk és isteneink közös pontja. Az a tengely, ami körül életünk forog. A föld vagy birtok ideája csak egy szimbólum – mindannyiunknak meg kell találnunk saját “középpontunkat” (vagy ahogy Joseph Campbell fogalmazta, “üdvösségünket”), hogy értelmet adjunk életünknek, és a rúnautazásnak is tulajdonképpen ez az igazi értelme.
Minden utazásunk és kalandunk végén hazaérünk, akárcsak Dorothy az Óz, a nagy varázsló mesében. Ez persze nem jelenti azt, hogy az utazások és kalandok hiábavalók lennének. Ellenkezőleg: az útközben átélt tapasztalatok szerzése az egyetlen módja annak, hogy “otthonunk” vagy spirituális központunk igazi értelmet nyerjen előttünk. A “Mindenütt jó, de legjobb otthon” közmondás üresen cseng mindaddig, míg valóban meg nem értjük, mi az igazi otthonunk és hol találjuk meg. És megfordítva: az út során átélt leckék tanulsága értelmetlen marad mindaddig, míg nem integráljuk azokat aktívan “e világi” életünkbe, és nem találjuk meg a középpontot, ahová kapcsolhatjuk őket. Oþila nemcsak a harmadik ciklust zárja le, hanem visszajuttat minket az egész fuþark kezdetéhez. Most egy magasabb szinten újra elkezdhetjük a rúnautazás nagy ciklusát.

Hozzászólás