A gnoszticizmus
Baszilidész (isz.125-140 körül), alexandriai gnosztikus filozófus kozmológiájában 365 mennyországot különböztet meg, melyek közül csak a legbelső, az anyagi síkot közvetlenül érintő érhető el az emberek számára. Az összes mennyországot uraló isten -a jót és rosszat is magába foglaló- Abraxas.
Kik a gnosztikusok?
A gnosztikusok a belső ismeretekre szert tevők csoportja, a belső, ezáltal külső tényezők által nem megingatható tudás birtokosai. Miben térnek el a keresztényektől? Olyan típusú igazságokat ismernek, melyek szabaddá teszik őket. Mitől? Az anyagi világtól, amit nem az igazi Isten teremtett. Tehát a gnosztikusok szemében az anyag kissé gonosz felhangot kap, melyet alacsonyabb rendű istenségek hoztak létre azzal a célzattal, hogy foglyul ejtsék az isteni alkotórészeket.
Az 1945-ben, a Nílus parti város, Nag Hammadi temetőjében felfedezett könyvtár tartalmazza a legtöbb gnosztikus szöveget. A könyvtár jelentősége megközelíti a holt-tengeri tekercsek felfedezését. (A holt-tengeri tekercseket a Holt-tenger partján Qumran barlangjaiban találtál meg 1947-1956 között. Az ókori zsidó vallásos szövegek gyűjteménye bőrtekercsek formájában tartalmazta az esszénusok tanításait. A tekercsek az ie. 150 és ie. 68 közötti időszakból származnak. Megtalálhatók közöttük az Ótestamentumról szóló korai írások, és megemlítik az igazságosságok tanítóját is, aki a kereszténység kialakulása előtt hirdette tanait, és a szekta tagja volt. A rómaiak által elűzött esszénusok, azaz a kereszténység előtti zsidó aszkéták szerzetesi közösségben éltek és vagyonuk közös volt. Hittek a halál utáni életben, elutasították a Templom szertartásait és elkötelezett pacifistaként (békeszerető, háborúellenes) éltek.)
A Nag Hammadi könyvtárban előkerült az Igazság evangéliuma, Tamás evangéliuma és számos apokalipszis, amik új szemszögből engedték látni a gnosztikusok filozófiáját. Az addigi, egyházi személyek által írt kritizáló szövegek helyett egy teljesebb és tisztább gnosztikus hiedelemvilág került nyilvánosságra. Angol nyelven 1977-ben látott napvilágot a Nag Hammadi anyag, magyarul Kákosy László, Fény és Káosz című könyve foglalkozik a témával.
Az első gnosztikusnak Simon mágust tartják, aki szamáriai (Palesztína) volt és az isz. 1. században élt. Egy darabig együttműködött a korai kereszténységgel majd később ellene fordult. Az Apostolok Cselekedeteiben (8.rész) mint nagy hatalmú mágus szerepelt, aki magát felsőbbrendű, isteni lénynek tartotta. A későbbi hagyomány szerint Alexandriában tanult, majd egy Heléna nevű asszonnyal és harminc tanítványával járta Palesztinát. A Péter akták szerint később Rómában tűnt fel ahol összemérte mágikus erejét Szent Péterrel.
A későbbi gnosztikus mesterektől eltérően Simon saját magát istenné nyilvánította, Heléna pedig istennőként szerepelt mellette.
Tanításai szerint a nő, akit egy türoszi bordélyból menekített el, az első isteni Eszme (Ennoia) fizikai testben élő megnyilvánulása, annak az istennek az első gondolata, melyet Simon mágus testesített meg. Ez a gondolat hozta létre az angyalokat és azok seregeit, melyek megteremtették az anyagi világot.
Simon megfelel a héber Kabbala Chokmah szefirájának, az első megnyilvánult Istennek, míg Heléna a Binah szférának, a teremtés első gondolatának. Az okkultisták szerint Chokmah a Nagy Apa, a teremtő mag, míg Binah a Nagy Anya, a dolgok anyaméhe, minden forma és kép ősforrása. E kettő egyesüléséből jön létre az összes többi világ.
Az egyiptomi születésű Valentinus (110-175), gnosztikus költő és tanító, Bazilidész tanítványa volt. Tanítása szerint az istenség harminc aiónt ölel fel. (Az aiónok hosszú időegységek, világkorszakok. Aleister Crowley istenek tulajdonságaival ruházta fel az aiónokat, mint Ízisz aiónja (holdistennők kora), Ozirisz aiónja (napistenek kora) vagy Hórusz aiónja (a mágikus gyermek kultusza). A görög Aión isten kapcsolatba hozható a gnosztikus Abraxassal, de az isz. 2. és 3. század folyamán összeolvadt a Mithrász-kultusszal. (Mithrasz a fény perzsa istene, a Bika korszakhoz kapcsolódik. Nagy Sándor hadjárata után a vallások egybeolvadtak és Mithraszt a görög Héliosszal kezdték el azonosítani.)
A valentiniánus gnoszticizmus megalapítója szerint az aiónpárok között jelentős szerepet játszik a szexualitás, amit a szekta tagjai is előszeretettel utánoztak. Ezeket a szertartásokat a római Lupercalia előtt tartották. (A Lupercalia az ókori rómában Lupercus tiszteletére rendezett termékenységünnep, amit február 15-én tartottak. Lupercus Pánnal vagy Faunusszal azonosított termékenységisten, aki a hiedelem szerint a nyájakat védelmezte a farkascsordáktól. Az ünnepség során megtisztuló szertartásokat végeztek, mellyel a természet újjászületését igyekeztek elősegíteni és rítusokat végeztek az állatok védelmére a farkasokkal szemben. A csak báránybőrt viselő Luperci-k, azaz a farkasűzők a Palatinus-domb körül helyezkedtek el, és a nőket báránybőrrel csapkodták, hogy biztosítsák termékenységüket.)
Hozzászólás
Comments 0